4.    Budgetopfølgning 2. - samlet budgetopfølgning (B)
Sagsnr.: 330-2021-27057Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-147292Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: |
Byrådet |
Beslutningstema
Alle fagudvalg har i maj behandlet Budgetopfølgning 2. for 2021 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2021. Økonomiudvalg og ByrÃ¥d orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgningen for 2021, samt træffer beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.   Â
Sagens indhold
Fagudvalgene har gennemgået budget 2021 på baggrund af forbruget opgjort pr. ultimo marts 2021 og forventninger for resten af året. I bilag 1 er budgetopfølgningen samlet beskrevet med henblik på den overordnede rapportering.
De overordnede beløb i budgetopfølgningen er vist i nedenstående. Opfølgningen er baseret på korrigeret budget pr. 31 marts 2021 incl.  overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2020.
Resultatopgørelse og finansieringsoversigt |
Oprindeligt budget |
Korrigeret budget |
Forventet
|
Afvigelse |
Resultatopgørelse |
||||
Indtægter |
-5.747,9 |
-5.747,9 |
-5.714,4 |
33,5 |
Renter m.v. |
0,7 |
0,7 |
-1,8 |
-2,5 |
Driftsudgifter |
5.568,2 |
5.612,4 |
5.674,6 |
62,2 |
 Heraf: serviceudgifter |
3.733,3 |
3.786,6 |
3.804,5 |
18,0 |
Øvrige driftsudgifter |
1.834,9 |
1.825,9 |
1.870,0 |
44,2 |
Anlæg |
216,5 |
369,5 |
340,7 |
-28,8 |
Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret) |
0,0 |
0,0 |
-0,1 |
-0,1 |
Resultat i alt |
37,4 |
234,7 |
299,0 |
64,4 |
Finansieringsoversigt |
||||
Resultat efter renter |
37,4 |
234,7 |
299,0 |
64,4 |
Optagne lån |
-88,6 |
0 |
0 |
0 |
Afdrag på lån |
86,6 |
86,6 |
85,4 |
-1,2 |
Finansforskydninger |
-0,5 |
9,5 |
0,5 |
-9,0 |
Ændring af kassebeholdning (+ = kasseforbrug ) |
34,9 |
330,8 |
384,9 |
54,2 |
Resultat pÃ¥ drift og anlæg Â
På nuværende tidspunkt forventes en nettoafvigelse på 64,4 mio.kr., som skyldes forventede efterreguleringer for 2020 på tilskud/udligning på godt 34 mio.kr., samt et forventet merforbrug på overførelsesudgifter m.m. på 44,2 mio.kr., samt merforbrug på serviceudgifter på 18 mio.kr. På anlæg forventes til gengæld et mindreforbrug på 28,9 mio.kr.
Samlet finansiering
Oprindeligt er der budgetlagt med et kassestræk pÃ¥ 34,9 mio.kr. Efter overførelser pÃ¥ drift og anlæg fra 2020, forventet merforbrug pÃ¥ drift, samt beslutning om ikke at hjemtage lÃ¥n i 2021 er det forventede kassetræk steget til 385 mio.kr.Â
Indtægter
Sanktion skatter
Kommunerne har samlet set forhøjet skatterne med 126 mio.kr. mere end aftalt i Økonomiaftalen for 2021. overskridelsen har udløst kollektiv/individuel sanktion. Slagelse kommune er modregnet med 432.000 kr. (kollektiv sanktion) Â
Kommunal Medfinansiering
På Kommunal Medfinansiering forventes en merudgift på 5,3 mio.kr. vedr. efterregulering for 2020.
Midtvejsregulering 2021 – efterregulering af beskæftigelsestilskuddet for 2020
Grundet COVID19 og en forventet stigning i ledigheden modtog kommunen i forbindelse med midtvejsreguleringen for 2020 75,1 mio.kr. ekstra til forsikrede ledige. Stigningen i ledigheden har ikke været så høj som forventet, og det er KL´s vurdering på baggrund af kommunernes foreløbige regnskabstal, at Slagelse kommune vil få en efterregulering på omkring 27,8 mio.kr.
Udgifter
I forhold til budgetopfølgning 1. forventes der nu pÃ¥ flere omrÃ¥der merforbrug:Â
Det skal bemærkes, at det i forbindelse med ByrÃ¥dets behandling af overførelser af mindreforbrug fra 2020 til 2021 blev besluttet, at virksomheder, som var blevet kategoriseret som centrale enheder ogsÃ¥ kan fÃ¥ overført deres mindreforbrug. Endvidere kan centrale enheder søge om overførsel – sÃ¥fremt planlagte projekter/tiltag ikke kan finansieres inden for den eksisterende budgetramme. Â
Økonomiudvalget
Der er under Økonomiudvalget en række omrÃ¥der med mindreforbrug, samtidig er der ogsÃ¥ en række omrÃ¥der med merforbrug –netto et forventet merforbrug pÃ¥ 3,3 mio.kr.Â
Af omrÃ¥der med merforbrug kan nævnesÂ
·      Bidrag til Udbetaling Danmark bliver 3,4 mio.kr. højere end forventet.
·      Udgifter til Fælles IT forventer et merforbrug på 11,7 mio.kr.
Merforbruget modsvares af blandt andet mindreforbrug på
·      Tjenestemandspensioner 2,7 mio.kr.
·      Pulje afsat til CORONA-krisen 5,0 mio.kr.Â
Social- og beskæftigelsesudvalget
Der forventes på nuværende tidspunkt et samlet merforbrug på 40,2 mio.kr. – en stigning på godt 40 mio.kr. siden sidste budgetopfølgning som især er relateret til sygedagpenge, forsikrede ledige, og fleksjob.
De væsentligste områder fremgår af nedenstående:
·      Tilbud til udlændinge 7,2 mio.kr.
·      Slagelse Sprogcenter -2,1 mio.kr.
·      Førtidspension og Seniorpension 3,0 mio.kr.
·      Sygedagpenge -35,0 mio.kr.
·      Forsikrede ledige -15,8 mio.kr.
·      Revalidering og fleksjob -2,0
·      Arbejdsmarkedsforanstaltninger m.m.4,2 mio.kr. Â
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Der forventes nu et merforbrug på 3,4 mio.kr. som hovedsagelig relaterer sig til Specialcenter Slagelse - endvidere er der et opmærksomhedspunkt omkring særligt dyre enkeltsager (SDE)
·      Det er usikkert om det forhøjede indtægtsbudget på SDE (Særligt dyre enkeltsager) kan realiseres fuldt ud.
·      Specialcenter Slagelse forventer på nuværende tidspunkt er merforbrug på 5,4 mio.kr i 2021.
Kultur- og Fritidsudvalget   Â
Området forventer et merforbrug på 1,3 mio.kr. – som blandt andet kan henføres til CORONA og drift af svømmehallerne, samtidig varslets der om ansøgning om overførsel af mindreforbrug fra 2020 på omkring 2,0 mio.kr.
Erhvervs- og Teknikudvalget
Der forventes et merforbrug på 12,6 mio.kr. som blandt andet kan henføres til vintervedligeholdelse på 7 mio.kr. og vejbidrag 2,8 mio.kr. Endvidere søges om overførelse af mindreforbrug fra 2020 på 3,5 mio.kr.
Forebyggelses- og SeniorudvalgetÂ
Der forventes nu et merforbrug pÃ¥ 5,6 mio.kr. relateret til Hjemmesygeplejen og levering af flere ydelser efter sundhedsloven.  Â
Børne- og Ungeudvalget
Her forventes et samlet mindreforbrug på 3,9 mio.kr. Mindreforbruget er sammensat således:
·      Skoler 8,2 mio.kr.
·      Dagtilbud 5,9 mio.kr.
·      Forberedende grunduddannelse (FGU) - ingen afvigelse
·      Børn og Familie -9,4 mio.kr.
·      Sundhedspleje og Tandpleje -0,8 mio.kr.
Der tages dog ligesom i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser forbehold for, hvorvidt det forhøjede indtægtsbudget på Særligt dyre enkeltsager (SDE) kan realiseres fuldt ud.
Anlæg
Alle anlægsprojekter er til denne budgetopfølgning gennemgået med henblik på, at de afsatte anlægsbudgetter afspejler de forventede udgifter i 2021 og overslagsår. Der er foretaget en redisponering af de afsatte anlægsbudgetter for 2021-2025 (bilag 2).
Der forventes efter redisponering afholdt 340 mio.kr. på igangværende anlægsprojekter, mens 28,8 mio.kr. af den nuværende anlægsramme ikke kan anvendes inden udgangen af 2021.
Der søges samtidig om, at anlægsprojekterne ”udisponeret pulje” i 2021-2024 og ”Samling af administrationen” nulstilles. Â
Udvikling i langfristet gæld
Kommunens samlede langfristet gæld forventes, at falde med godt 110 mio.kr. fra 1,618 mia.kr. til 1,508 mia.kr. – en væsentlig årsag til faldet skyldes Byrådets beslutning om, at udskyde budgetlagt låntagning i 2021 på godt 88 mio.kr. til 2022.
Udvikling i likviditet
Den gennemsnitlige kassebeholdning er steget fra 441 mio.kr. ved starten af 2021 til 453 mio.kr. ultimo april 2021.
Med udgangspunkt i forventet resultat og et kassetræk pÃ¥ omkring 385 mio.kr. vil den gennemsnitlige kassebeholdningen falde til omkring 337 mio.kr. ved Ã¥rets udgang.     Â
Forbrugsprocenter
Forbrugsprocenter på serviceudgifter ifht. vedtaget budget ligger ultimo april under både 2019 og 2020, hvilket indikerer at det vedtagene budget holder.
Forbrugsprocent ifht. vedtaget budget
 |
Januar |
Februar |
Marts |
April |
2019 |
7,8 |
17,1 |
26,2 |
34,3 |
2020 |
8,8 |
17,0 |
25,4 |
33,9 |
2021 |
8,8 |
16,9 |
25,1 |
33,4 |
Forbrugsprocenten ifht. korrigeret budget indikerer et forbrug, som vil ligge mellem 96,3% og 97, 2 af det korrigeret budget.Â
Forbrugsprocent ifht. korrigeret
 |
 |
Januar |
Februar |
Marts |
April |
2019 |
7,5 |
16,6 |
25,3 |
33,1 |
 |
2020 |
8,5 |
16,4 |
24,7 |
32,9 |
 |
2021 |
8,7 |
16,6 |
24,8 |
33,0 |
 |
Serviceramme
Servicerammen er i det vedtagne budget fastsat til 3.733,3 mio.kr. Med udgangspunkt i budgetopfølgning 2. forventes et forbrug på serviceudgifter på 3.804,5 mio.kr. svarende til en budgetlagt overskridelse af servicerammen på 71,2 mio.kr.
Hvis udgangspunktet er nuværende forbrugsprocenter tyder det dog ikke på, at servicerammen vil blive overskredet.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Ansøgning om tillægsbevillinger
I forbindelse med fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 2. er der fremsendt følgende ønsker omkring tillægsbevillinger og budgetomplaceringer.
(Der udarbejdes dog ikke handleplaner pÃ¥ merforbrug opstÃ¥et, som følge af manglende oveførelse fra 2020 og som søges finansieret til budgetopfølgning 3. eller 4.)Â
Økonomiudvalget og ByrÃ¥det kan vælge imellem følgende muligheder:Â
A: Nedenstående ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer godkendes.
B: NedenstÃ¥ende ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer drøftes med henblik pÃ¥, hvorvidt finansieringen kan ske inden for egen budgetramme.Â
·      Økonomiudvalget søger om følgende bevillinger:
o   Udisponeret anlægspulje nulstilles i 2021-2024 – nettovirkning for alle år udgør 0,65 mio. kr.
o   Anlægsprojekt ”Samling af Administrationen” er ikke længere aktuelt og nulstilles i 2022 og 2023 med 48,0 mio.kr., samtidig nulstilles indlagt lÃ¥nefinansiering pÃ¥ -48 mio.kr.Â
o   For at få retvisende anlægsbudgetter er der alle anlægsbudgetter med henblik på, at budgetter tilpasses forventet forbrug i 2021 og overslagsår. (bilag 2)
o   Der budgetomplaceres 5,5 mio.kr. vedr. anlægsprojekt ”Stamvej Mælkevejen” til ETU.Â
o   Der budgetomplaceres 0,5 mio.kr. til Plejecentret Lûtzensvej til dækning af merudgifter til rengøring ifb. med COVID19 – finansieres af Hjælpepakken.     (Beløb indgår også som en del af handleplan i punkt 7.a.)
·      Social- og Beskæftigelsesudvalget
o  Ifb. med prøvehandlinger er der behov for at tilpasse budgetrammer pÃ¥ korrekte udvalg og udgiftstyperÂ
·      Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
o  Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 vedr. BNBO midler og enheden Plan og byggesager i alt 1,711 mio.kr.Â
·      Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
o  Justering af udgifts- og indtægtsrammer på Rusmiddelcentret – så budgetrammerne afspejler den faktiske aktivitet
·      Kultur- og Fritidsudvalget
o   Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 vedr. Biblioteket
·      Erhvervs- og Teknikudvalget på 1,0 mio. kr.
o   Budgetomplacering af budget til BUU ifb. med leje af pavillon til autisme klasse pÃ¥ Stillinge skoleÂ
o   Omplacering af anlægsbudget på 2,0 mio. kr. fra Storebælts Udstillingscenter til Kulturfærgen Broen
o   Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 vedr. Entreprenørservice og Slagelse Erhvervscenter på i alt 3,5 mio.kr.
·      Forebyggelses- og Seniorudvalget
o   Ansøgning om tillægsbevilling på 2,1 mio.kr. til finansiering af handleplaner på plejecentre for at undgå besparelser på personale.
o   Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 vedr. på Sundhedstilbud på 2,4 mio.kr.
·      Børne- og UngeudvalgetÂ
o   I forbindelse med budget 2021-2024 blev anlægsramme på anlægsprojekt Daginstitutionen Ndr Ringgade reduceret med 0,5 mio.kr. for meget.
o   Udgifts- og indtægtsbevilling som følge af tilskud fra puljen ”Generelt løft af folkeskolen” pÃ¥ 5 mio.kr. Â
o   Partnerskabsaftale Skole- og dagtilbudsomrÃ¥det – hjælpepakke kulturomrÃ¥det 0,5 mio.kr.Â
o   Udgifts- og indtægtsbevilling som følge af tilskud fra puljen ”Styrkelse af faglighed og trivsel på skoleområdet” på 2,2 mio.kr.
o   Budgetomplacering af budget til USB ifb. Rosenkilde skole - i alt 42.000 kr.
o   Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 vedr. pÃ¥ Sundhedstjenesten, Tandplejen og PUI - i alt 6,6 mio.kr.Â
o   Justering af udgifts- og indtægtsrammer pÃ¥ Dagtilbud vedr. Pulje til ”Bedre normeringer i dagtilbud” – sÃ¥ budgetrammerne afspejler den faktiske aktivitet og udgifterne dermed kan indregnes i forældrebetalingenÂ
 Handleplaner
Hvis der forventes et merforbrug på mere end 5 % af korrigeret udgiftsbudget eller 1. mio.kr. skal virksomheder/enheder udarbejde handleplaner med henblik på at afvikle merforbruget. Igangværende handleplaner fremgår af bilag 1. afsnit 6.
Økonomiudvalget og Byrådet kan vælge imellem følgende muligheder:
A: Tage orientering om handleplaner til orientering
B: Drøfte orienteringen og evt. bede om yderligere uddybning/forklaringer Â
Der er for øjeblikket 5 virksomheder/enheder med væsentlige driftsudfordringer:
·      Â
Udvalget for specialiserede Borgerindsatser følger udviklingen på
Specialcenter Slagelse nøje. På nuværende tidspunkt forventes et
merforbrug pÃ¥ 5,4 mio.kr. i 2021 Â
·     Â
Social- og Beskæftigelsesudvalget har ikke godkendt forslag til
handleplan med forventet merforbrug på 2,1 mio.kr. på Slagelse Sprogcenter, og
har bedt om ny sag og handleplan – herunder målsætning for at have et
sprogcenter.
·     Â
Forebyggelse- og seniorudvalget har ikke godkendt de 2 handleplaner
på plejecentrene. Men i stedet søgt tillægsbevilling på 2,154 mio.kr. til
finansiering af forventet merforbrug, så nuværende serviceniveau kan
fastholdes.
·      Børne- og ungeudvalget har ikke godkendt den forelagte handleplan på det særlige børne- og ungeområde, og bedt om ny handleplan med fokus på omstillingsmuligheder i et investeringsperspektiv, hvor børn og familiers behov er i fokus.
Vurdering
Det er Stab for Økonomi og Digitaliserings vurdering, at der frem mod budgetopfølgning 3. skal arbejdes på, at kvalificere fagudvalgenes afrapporterede forventninger yderligere.
Der er forskellige forhold som indikerer behov for en mere dybdegående gennemgang - f.eks. tyder de nuværende forbrugsprocenter på et lavere udgiftsniveau end afrapporteret. Et lavere udgiftsniveau vil have positiv indvirkning på både resultat og likviditet.
Endvidere er der indikationer på, at fremdriften på anlægsprojekterne har været for optimistisk, da det nu begynder at blive svært at skaffe håndværkere og materialer. Frem mod budgetopfølgning 3. vil der blive foretaget en fornyet gennemgang af anlægsprojekter med henblik et mere realistisk forbrug og tilpasning af anlægsbudgetter.
Der er dog fortsat et opmærksomhedspunkt omkring særligt dyre enkeltsager (SDE), hvor der grundet nye kriterier til budget 2021 blev indarbejdet en ekstra indtægt på -28,5 mio.kr. På nuværende tidspunkt er det svært at komme et bud på, hvor meget ændringen giver i merindtægter.
Der er fortsat usikkerhed omkring de økonomiske konsekvenser af COVID19 i relation til udviklingen i beskæftigelse herunder midtvejsregulering for 2021, samt evt. kompensation for COVID19 relaterede udgifter.    Â
Det forventes, at ovenstÃ¥ende forhold vil blive afklaret i forbindelse med forhandlingerne af Økonomiaftalen for 2022.Â
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. |
Politik- område |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Bevillingsønske drift |
 |
 |
 |
||
1. e Merudgifter til rengøring finansieret af Hjælpepakke |
ØU FSU |
-500 500 |
 |
 |
 |
2.a Prøvehandlinger |
SBU 2.1(service) SBU 2.1 (overfør.) ØU 1.2 (service) |
-408 268 140 Â |
 |
 |
 |
3.a Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 |
MPL 3.2. |
1.711 |
 |
 |
 |
4.a Justering af budgetrammer Rusmiddelcentret |
USB 4.1 |
3.279 -3.279 |
3.337 -3.337 |
3.337 -3.337 |
3.337 -3.337 |
5.a Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 |
KFU |
1.031 |
 |
 |
 |
6.a Budgetomplacering pavillon |
ETU BUU |
-127 127 |
-65 65 |
-65 65 |
-65 65 |
6.C Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 |
ETU |
3.534 |
 |
 |
 |
7.a Ansøgning om tillægsbevilling til Plejecentre med handleplaner |
FSU |
2.154 |
 |
 |
 |
7.b Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 |
FSU |
2.388 |
 |
 |
 |
8.b Puljemidler ”Generelt løft af folkeskolen” |
BUU BUU |
5.045 -5.045 |
 |
 |
 |
8.c Partnerskabsaftale -Lokal hjælpepakke kultur |
BUU |
500 |
 |
 |
 |
8.d Puljemidler ”Styrkelse af faglighed og trivsel i folkeskolen” |
BUU |
2.234 -2.234 |
 |
 |
 |
8.e Budgetomplacering til Rosenkilde skole |
BUU USB |
-42 42 |
 |
 |
 |
8.f Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 |
BUU |
6.625 |
 |
 |
 |
8.g Tilpasning af budgetrammer pulje ”Bedre normeringer i dagtilbud” |
BUU |
9.646 -9.646 |
11.809 -11.809 |
15.670 -15.670 |
19.342 -19.342 |
Bevillingsønske anlæg |
 |
 |
 |
 |
 |
1.a Udisponeret pulje ** |
 ØU 1.3 |
59.395Â |
-22.000 |
-15.000 |
-22.395 |
1.b Samling administrationen |
 ØU 1.2 |
 |
-25.000 |
-23.000 |
 |
11.c Anlægsjustering*** |
 Se bilag 2. |
-93.024Â |
19.179Â |
32.406 |
41.434 |
1.d Anlægsbudget til anlægsprojekt Mælkevejen flyttes til ETU |
ETU ØU |
5.500 -5.500 |
 |
 |
 |
6.b Omplacering af anlægsbudget til ”Kulturfærgen Broen” |
ETU ØU |
-2.000 2.000 |
 |
 |
 |
8.a Budget til anlægsprojekt daginstitution Nrd. Ringgade |
BUU |
500 |
 |
 |
 |
Finansiering |
 |
 |
 |
 |
 |
Afsat lånefinansiering |
 |
 |
25.000Â |
23.000 |
 |
Kassen |
 |
15.186 |
2.821 |
-17.406 |
-19.039 |
*Positive tal styrker kassen
** af afsat beløb i 2024 skal -0, 650 mio.kr. afsættes i 2025
*** af afsat bebeløb i 2024 skal 11,7 mio.kr. vedr. anlægsprojekt ”Renovering svømmehaler ” placeres i 2025
Tværgående konsekvenser
Tilpasning af anlægsrammerne jf. bilag 2. vil ændre fagudvalgenes anlægsrammer til budget 2021, samt anlægsrammer for budgetforslag 2022-2025 Â
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
·      at Budgetopfølgning 2. tages til efterretning
·      at Bevillinger og omplaceringer drøftes og godkendes jf. sagens pkt. 1.a til 8.g
·      at Bevillinger jf. pkt. 1a.til 8.g styrker kassen med 15.2 mio.kr. i 2021, samt at bevillinger med virkning i overslagsår indarbejdes i budgetforslag for 2022-2025
·      at Handleplaner drøftes og tages til efterretningÂ
·      at Forebyggelses- og Seniorudvalget ansøgning om finansiering af forventet merforbrug pÃ¥ udvalgets plejecentre pÃ¥ 2,154 mio.kr. drøftes (pkt.7.a)Â
·      At Justering af anlægsrammer jf. bilag 2. godkendes og indarbejdes i 2021, samt budgetforslag for 2022 -2025
Beslutning i Økonomiudvalget den 25. maj 2021:
Fraværende:Â
At 1 til 6 oversendes til Byrådets behandling.
Jørgen Grüner (F) fandt at behovet for opbremsning på anlægssiden er så gennemgribende at der bør indkaldes til særskilt forhandling blandt Byrådets parter herom.
Bilag
330-2021-174754 |
Bilag 1. Samlet budgetopfølgning 2. til ØU og BY |
330-2021-174129 |
Bilag 2. Anlægsprojekter - Redisponering af anlægsbudgetter 2021-2025 |
Beslutning i Byrådet den 31. maj 2021:
Fraværende: Ebbe Jens Ahlgren (V), Morten Hass Augustsen (V), Unnie Oldenburg (A)
At 1 - Budgetopfølgningen taget til orientering.
At 2 - Bevillinger og omplaceringer godkendt jfr. pkt. 1.a. til 8.g.
At 3 - Godkendt at bevillingerne jfr. pkt. 1.a. til 8.g. styrker kassen med 15,2 mio. kr. i 2021, og at bevillinger med virkning i overslagsårene indarbejdes i budgetforslag for 2022-2025.
At 4 - Handleplanerne taget til efterretning.
Helle Blak(UFP) orienterede om at handleplanen for Børn og Familie ikke er godkendt af Børne- og Ungeudvalget, da udvalget har bedt om en revideret plan.
At 5 - Ansøgning fra Forebyggelses- og Seniorudvalgets om finansiering af forventet merforbrug på udvalgets plejecenter på 2,154 mio. kr. godkendt.
At 6- Justeringer på anlægsrammer jfr. bilag 2 godkendt og indarbejdes i 2021 samt budgetforslag for 2022-2025, således at forslaget om udskydelses af anlægsmidler for 8 mio. kr. til campusområdet og 10 mio. kr. til anlæg af vej i Skælskør ved højskolegrunden udgår.
(A) og (I) bemærkede:
Sagen understreger både behovet for en stram økonomistyring og for en mere retvisende budgetopfølgning. Fx blev den nuværende likviditet sidste år ved samme tid anslået til 290 mio. kr., men den er hele 453 mio. kr. pr. udgangen af april og voksende. På samme måde undervurderer den nuværende budgetopfølgning formentlig udviklingen i likviditeten, hvilket bl.a. fremgår af de aktuelle forbrugsprocenter, der ligger på niveau med 2020 og under 2019.
Forvaltningens arbejde med en ændret indgangsvinkel til budgetopfølgningen hilses derfor meget velkommen.
Til behandlingen af sagen i byrådet bedes forvaltningen beregne forventningerne til 2021 med udgangspunkt i samme forbrugsprocent og anlægsniveau som i 2020, og med en opdateret forventning til overførselsudgifterne.
Til økonomiudvalgets møde i juni eller august ønskes forslag til yderligere reduktion af anlægsrammen i 2021, idet et anlægsniveau i 2021 på 340 mio. kr. ikke skønnes realistisk.
Samlet set vil Slagelse Kommunes langfristede gæld med de nuværende forventninger falde med 110 mio. kr. i 2021.
Den aktuelle budgetopfølgning bør ikke bruges som et skræmmebillede på den kommunale økonomi, og det er vores klare opfattelse, at regnskabet for 2021 i sidste ende vil blive noget bedre end forventningerne skitseret i budgetopfølgningen, ganske som det har været tilfældet i 2019 og 2020.
Jørgen Grüner(F) fandt at behovet for opbremsning på anlægssiden er så gennemgribende, at der bør indkaldes til særskilt forhandling blandt Byrådets parter herom.